Saturday, October 4, 2008

Apropå "How-To" filmer

Min "comrad in arms" med att jobba med video på näte, Henrik Ahlén på Alfa Bravo och IVAG har på det senaste varit på en riktig "How-to" bend. Vilket i sig inte är så konstigt då det är en utav de absolut bästa användnings områdena för video på nätet som verktyg. Henrik gjorde en egen skiss film för att visa vad enkelt det kan vara att göra en instruktions film. Ämnet blev hur man gör den optimala koppen kontors kaffe. "Kontors kaffe som smakar bäver" Nu är ju Henrik inte helt obevandrad i hur man producerar filmer. Men om man bortser från att filmen är inspelad med en liten handkamera med befintligt ljus (inget man behöver bortse från, men meningen blev snyggare så) så har den en dramaturgi och effektivt berättande på en väldigt hög nivå!


Henriks "Kontors kaffe som smakar bäver" film lånad från ivag.se

Men det var inte därför jag skrev den här posten. Min brors klättrarkompis Sören som jag i somras uppviglade till att skaffa en Nokia N95:a och försökte uppvigla till att börja använda en blogg som publiceringsverktyg för Jösse Klättersällskap. Nu slutade det hela med att Sören startade en egen blogg istället vilket jag ser som ett bättre resultat eftersom det ligger helt i linje med mina teorier om distribuerade kontaktytor ;-)

Sören tillsammans med Axel gjort en helt makalös teknisk how-to film om hur man spänner upp en 50 meter slackline. För den som inte vet vad en slackline är, så är det ungefär som att gå på slak lina. Det gungar väldigt mycket och man har en tendens att spänna upp det på väldigt väldigt jobbiga ställen (jobbiga för såna som mig som är höjdrädda). Kolla på Youtube filmen längst ner i posten så förstår ni vad jag menar.

Vad som gjorde mig grymt imponerad av Sörens och Axels how-to post är att den kombinerar text och video på ett ypperligt sätt samtidigt som de på ett mycket pedagogiskt sätt berättar något som är hyfsat tekniskt komplext. Samtidigt är som den är inspelad med (misstänker jag av ljud och bild kvalitet) en Nokia N95. Nu kan man väl tycka, att spänna upp ett snöre mellan två träd är väl inte så mycket att skryta med. Kolla bloggposten. Jag är helt övertygad om att Fysik-lärare landet runt skulle göra stående ovationer om det här var ett specialarbete i "krafter".


Axels intro, lånad från Sörens bloggpost

För er som är nyfikna på hur Slackline:ing kan se ut när man gör det för att man kan göra det.

No comments: