Thursday, October 9, 2008

Lite kvalitets skillnader

Om någon missade det så hade IVAG.se sin Videobar, och jag var som traditionen kräver (för andra gången ;-) där och live streamde.

Det kommer lite mer tex om en liten stund. men det jag tänkte skriva om är skillnaden mellan Klientbaserad streaming och webgränsnits baserad streaming. Men nu måste jag springa till nästa grej, så det här får ligga uppe så länge :-)


Därimot så är jag väl måttligt imponerad av Qbricks Iframe embed. 80 pixlar av den ligger nämligen under min högerspalt och syns inte. Försöker jag att skala om den så får jag scrollbars. Gillar inte! Tacka vet jag en riktigt Embed eller Object tagg.



Okej, jag hade tänkt att jag skulle skriva lite mer, typ några timmar senare men nu har det gått flera dagar och jag har ännu mindre med tid över för att göra några slutsatser om vad jag tycker om klientbaserad streaming.

Men för att göra det kort: Jag älskar klienter och det är helt underbart bra!!!

Det som är lite skoj med ovan klipp är att de är båda inspelade med min kamera rigg och båda är Livestreamar. Skillnaden blir uppenbar när man drar upp dem i fullskärm. Men det är också en märkbar skillnad i prislapp.

@tomsun: ge mig en Flash media encoder eller Quicktime brodcaster ingång till bambuser och jag kommer att älska dig för alltid :-)

Mer om IVAG och Videobaren specifikt

Mer ref material.
Det här är den bandade versionen av paneldiskussionen. Om man jämför den här med Qbricks livestream, så står sig livestreamen väldigt bra. Då är blip versionen ändå en VBR Multipass encodering som gått genom Apple Compressor med en genomsnitt bitrate på 1500kbit.

No comments: